Niezwykłe bransoletki – zabawy matematyczne

Dzisiejsza propozycja zabawy przeznaczona jest dla starszych dzieci, które chcą się nauczyć liczyć. Nauka liczenia połączona jest z wykonywaniem bransoletek, dlatego z pewnością nie będzie to nudna rozrywka!

 

Zabawa dla przedszkolaków zainteresowanych dodawaniem. Dziecko ćwiczy dodawanie elementów, zapis liczbowy, małą motorykę i pamięć. W wyniku tej zabawy otrzymujemy pomoc do nauki dodawania, która będzie przydatna wiele razy.

 

Zabawa matematyczna to skuteczna nauka liczenia!

Przygotowujemy:

  • zestaw drucików kreatywnych
  • 10-20 koralików drewnianych lub ceramicznych z dużą dziurką (w zależności od ilości bransoletek, które chcemy wykonać)
  • karty pracy i mazak do pisania

 

Wykonanie:

Przygotowujemy wcześniej karty pracy według prostego wzoru: zapis dodawania z pustymi kwadratami zamiast liczb – w tych miejscach dziecko wpisze samo lub z naszą pomocą liczby po dodaniu na bransoletce. Kładziemy druciki z jednej i koraliki z drugiej strony przed dzieckiem. Pokazujemy jak przekładać drucik przez dziurkę (koralik nie powinien poruszać się ani zbyt luźno ani zbyt ciasno) i przekazujemy inicjatywę dziecku. Jeśli ćwiczymy dodawanie do 7, dziecko nawleka 7 koralików, po czym łączymy i zakręcamy oba końce drucika.

Dzielimy na bransoletce koraliki na 2 części, np. '3' oraz '4'. Dziecko przelicza najpierw '3', potem '4' i podaje sumę. Pomagamy wypowiedzieć poprawnie: „Trzy plus cztery równa się siedem”. Następnie maluch może wpisać liczby w karcie pracy, utrwalając działanie. Nauka przez zabawę to sama przyjemność!

 

U nas ta zabawa dla dzieci przeobraziła się w warsztat projektowania, a zaraz potem pokaz biżuterii :) Dodatkowo uaktywniła potrzebę rymowania, więc spontanicznie powstało kilka wierszyków ze zwierzętami w roli głównej. Każda rymowanka stworzona przez córkę opowiadała o dodawaniu i była ilustrowana każdorazowo działaniem na bransoletce. Oto dwa przykłady:

 

Wracały z łąki
dwie biedronki.
Pięć dołączyło.
Ile razem było?

Jedna łysa kura,
co zgubiła pióra,
spotkała kurki trzy.
A wszystkie policz ty!

 

Autor http://www.dzikajablon.wordpress.com Artystka, filolog i pedagog. Instruktorka warsztatów artystycznych dla dzieci i młodzieży. Doktor w dziedzinie sztuk plastycznych. Sztuką i nauczaniem zajmuje się od kilkunastu lat, a od czterech lat z pasją towarzyszy córce w odkrywaniu świata i wyrażaniu siebie. Bierze udział w wystawach i tworzy projekty artystyczne dla przestrzeni publicznej. Stworzyła Pracownię Kreatywnego Wyrażania Dzika Jabłoń, w ramach której propaguje edukację artystyczną.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję