Warto wiedzieć

Zgłoś online narodziny dziecka

Spodziewasz się nowego członka rodziny? Nie możesz się doczekać, aby pierwsze chwile spędzać wyłącznie ze swoim maluszkiem? No właśnie, a co z rejestracją dziecka w Urzędzie? Z doświadczenia wiemy, że tuż po porodzie jeżdżenie i załatwianie formalności to ostatnia rzecz, o której marzą świeżo upieczeni rodzice. Na szczęście teraz zarejestrujesz dziecko bez wychodzenia z domu.

Jak zgłosić narodziny dziecka online?

Imię wybrane? To teraz dzieli Cię kilka prostych kroków od rejestracji malucha bez wychodzenia z domu. Na takie rozwiązanie zdecydowali się rodzice ponad połowy dzieci urodzonych w ostatnich 12 miesiącach, trudno się dziwić – nie dość, że oszczędzasz czas, to jeszcze unikasz stania w urzędowych kolejkach. Na zgłoszenie dziecka masz 21 dni od otrzymania karty urodzenia, ale warto zająć się tym od razu, aby o niczym nie zapomnieć w ferworze nowych obowiązków. Od czego zacząć? Aby dokonać rejestracji, mama lub tata musi przede wszystkim mieć profil zaufany, służący do potwierdzenia tożsamości w internecie.

Nie masz profilu zaufanego? Zobacz, jak go założyć online:

Michał Czernecki tłumaczy, jak założyć profil zaufany przez internet. e-Polak potrafi! 

5 kroków do rejestracji dziecka

Teraz, gdy masz już wszystko, czego trzeba do zarejestrowania malucha, znajdź wolną chwilę, weź komputer i działaj. Wejdź na portal GOV.pl i otwórz „konto Mój GOV” w prawym górnym rogu. Zaloguj się profilem zaufanym i wybierz e-usługę Zgłoś urodzenie dziecka.  

  • Krok 1: Oświadcz, że jesteś rodzicem.
  • Krok 2: Sprawdź poprawność swoich danych oraz wprowadź dane drugiego rodzica.
  • Krok 3: Uzupełnij dane dziecka (w tym imię).
  • Krok 4: Wybierz adres zameldowania dziecka i sposób odbioru dokumentów.
  • Krok 5: Sprawdź wszystkie informacje we wniosku i podpisz go profilem zaufanym.

W zgłoszeniu warto podać swój adres e-mail i numer telefonu. Mogą się przydać, gdyby kierownik Urzędu Stanu Cywilnego potrzebował wyjaśnień.

Co jeszcze umożliwia e-usługa?

Warto wiedzieć także, że na podstawie elektronicznego zgłoszenia kierownik Urzędu Stanu Cywilnego sporządzi akt urodzenia oraz inne dokumenty – jeden bezpłatny odpis skrócony aktu urodzenia, powiadomienie o nadaniu numeru PESEL i – jeśli dziecko zostanie zameldowane – także zaświadczenie o zameldowaniu. Wszystkie te dokumenty rodzice mogą dostać drogą elektroniczną – dodaje.

Szybko, łatwo i przyjemnie – każdy rodzic tylko tego potrzebuje :)

Autor
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję