Na co zatem zwracać uwagę, aby nie żałować swojego wyboru?
PATRZ Z DWÓCH PERSPEKTYW:
- swojej, jako rodzica
Twoje zdanie w tej kwestii jest oczywiście decydujące, to Ty rozpatrujesz za i przeciw, sprawdzasz korzyści, badasz grunt. W rezultacie robisz to i dla siebie i dla swojego dziecka. Komfort psychiczny i dobre samopoczucie Twojego dziecka w przedszkolu to tez Twój komfort i satysfakcja z dobrego wyboru i spokoju o los pociechy.
- z perspektywy dziecka, jako tego, które będzie spędzało w wybranym przez Ciebie miejscu większość dnia
Przy wyborze przedszkola pomyśl o swoim dziecku, o jego potrzebach, zainteresowaniach, uczuciach, emocjach. Na wizyty w przedszkolach zabieraj przyszłego przedszkolaka, sama zobaczysz, w którym miejscu czuje się lepiej, o ile w ogóle będziesz w stanie zaobserwować minę inną niż towarzyszącą przerażeniu i zachowanie dalekie od kurczowego trzymania się spódnicy mamy:) Jednak istotne jest to, aby nie izolować dziecka od sprawy wyboru przedszkola, ma to być przecież drugie po domu rodzinnym miejsce jego codziennych zabaw, nauki, odpoczynku, miejsce, w którym musi czuć się swobodnie i przyjemnie, a tylko wizyta dziecka w tym miejscu da Ci najbardziej namacalne dowody na jego przystosowanie do panujących w przedszkolu zwyczajów i nastawienie do tego miejsca.
Jak wybrać przedszkole? Zwróć uwagę na:
OPINIE w środowisku, wśród znajomych; odwiedzaj placówki polecane przez innych rodziców ale przyglądaj się temu, co dla Ciebie jest najważniejsze, nie temu, co zadawala innych
PIERWSZE WRAŻENIE PO ROZMOWIE TELEFONICZNEJ - otwartość i komunikatywność ze strony pracowników placówki, przyjazny ton rozmowy, szczegółowość i umiejętność odpowiedzi na Twoje pytania i wątpliwości
ODCZUCIA PODCZAS PIERWSZEJ WIZYTY
- czy ktoś z personelu przywitał Cię przy wejściu? Jak z Tobą rozmawiał? Czy zaproponował Ci oprowadzenie po przedszkolu, opowiedzenie o zwyczajach i specyfice placówki, przedstawił kadrę, a zwłaszcza ewentualnego, przyszłego wychowawcę Twojego dziecka, umożliwił Ci rozmowę z nim, pozwolił wejść do grupy? Czy ktoś zajął się Twoim dzieckiem (nie mówię tu o zabieraniu dziecka do grupy już przy pierwszej wizycie w przedszkolu, ale o zwykłym zapytaniu z ust pani przedszkolanki: „Jak masz na imię, ile masz lat?”, „Miło mi Cie poznać, ja mam na imię….”, Albo krótkim, przyjemnym powitaniu, miłym zdaniu w kierunku dziecka, ewentualnym zachęceniu do zabawy, gdy rodzice rozmawiają z dyrekcją.
- wystrój wnętrza, wystawy prac dzieci, galerie zdjęć, informacje na tablicach: wszystko to świadczy o otwarciu na kontakt z rodzicem i pokazaniu tego, w jaki sposób placówka realizuje swoje zadania dydaktyczne i wychowawcze
- estetykę, czystość, ład w pomieszczeniach (szatni, łazience, na korytarzu, w salach)
- panującą w placówce atmosferę: uśmiechnięte i życzliwe przedszkolanki, radosne dzieci, gwar, śmiech
- wygląd placu zabaw, jakość przyrządów i zabawek w salach i na podwórku
ORGANIZACJĘ DNI OTWARTYCH, podczas których dzieci i rodzice spotykają się na specjalnie zorganizowanych zajęciach
MOŻLIWOŚĆ DOBYCIA Z DZIECKIEM OKRESU ADAPTACYJNEGO czyli przebywania z nim w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu, ze stopniowym wycofywaniem się rodzica
ORGANIZACJĘ PRZEDSZKOLA:
- godziny otwarcia placówki (z reguły około 10 godzin, patrz na swoje możliwości i oczekiwania czasowe)
- wykaz dni wolnych, w których placówka jest zamknięta (rodzice powinni mieć wgląd już podczas pierwszych wizyt, przed podjęciem decyzji o zapisaniu dziecka do przedszkola)
- kwestie finansowe: wysokość czesnego, formę i czas płatności, zajęcia oferowane w ramach czesnego, ofertę zajęć dodatkowo płatnych, cennik, zasady uczestnictwa i opłat za zajęcia dodatkowe
- kwestie pozostawania dzieci w placówce po godzinach w razie wypadków losowych- zasady pobytu dziecka po godzinach otwarcia placówki
- liczbę nauczycieli w grupie i zmianowość ich pracy- jak długo dzieci przebywają pod opieką jednego z wychowawców w ciągu dnia? Czy ten sam wychowawca prowadzi daną grupę przez cały okres trwania edukacji przedszkolnej, czy może zmienia się z każdym rokiem?
- ewentualne godziny świetlicowe, na czym polegają, jak wygląda wtedy opieka nad dziećmi (ilość opiekunów, zróżnicowanie wiekowe dzieci)
- ramowy plan dnia, liczbę posiłków, czas na odpoczynek, ewentualną drzemkę, codzienne spacery
- przewidzianą maksymalną liczbę dzieci w grupie i ilość dzieci przypadającą na jednego nauczyciela/opiekuna, zwłaszcza w grupach młodszych, przy dzieciach wymagających większej uwagi, w przepisach ogólnych maksymalna liczba dzieci w grupie to 25 osób, jednak przedszkola prywatne ustalając status placówki oraz przygotowując umowę dla rodziców określają również maksymalną liczbę dzieci w grupie i liczbę nauczycieli; zaniepokoić może np. fakt, iż w grupie jest tylko jeden nauczyciel- sytuacja analogiczna do posiadania dwanaściorga dzieci i wychowywania ich jako samotna matka- tak na poważnie wychowawca prowadzący grupę powinien mieć przy sobie tzw. „pomoc”, czyli panią, która odciąży nauczyciela podczas prowadzenia zajęć i zajmie się np. dziećmi, które muszą wyjść do toalety, pomoże przy przeprowadzeniu zajęć, zostanie z dziećmi w razie konieczności opuszczenia sali przez nauczyciela
- rodzaj oferty żywieniowej: własna kuchnia/firma cateringowa, jakość proponowanych posiłków, menu zgodne z zasadami żywienia dzieci, dostęp i znajomość menu przez rodziców, ilość posiłków w ciągu dnia, dostęp do wody pitnej, możliwość dostosowania diety do specjalnych potrzeb dziecka, cennik usług żywieniowych-wiele przedszkoli bierze udział w akcjach na rzecz rozpowszechniania idei zdrowego odżywiania dzieci i komponowania zbilansowanych, wartościowych posiłków, jedna z nich jest akcja „Zdrowy przedszkolak”- warto zapytać podczas wstępnych rozmów z dyrekcją o to, jak placówka zapatruje się na kwestię promocji zdrowego i świadomego żywienia dzieci, czy bierze udział w tego typu inicjatywach społecznych
- ustalenia dotyczące zdrowia i higieny, wewnętrzne zasady typu nieprzyprowadzanie do przedszkola dzieci chorych, zakatarzonych
- bezpieczeństwo pobytu w przedszkolu: zamknięta furtka, domofon, monitoring, wysokie ogrodzenie itp.- zabezpieczenia, które pomogą uniknąć obaw o bezpieczeństwo dziecka podczas pobytu w przedszkolu
Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej i pozostałe czynności , w rozliczeniu tygodniowym jest to:
- min. 1/5 czasu przeznaczona na zabawę
- min.1/5 czasu to pobyt na świeżym powietrzu (1/4 w przypadku młodszych dzieci)
- max 1/5 czasu przeznaczona na zajęcia dydaktyczne
- 2/5 czasu na dowolne zagospodarowanie przez nauczyciela (w tym czynności opiekuńcze, permanentne czynności)
PROGRAM DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZY proponowany przez wychowawcę, podręczniki- masz prawo do wglądu, jednak decyzję co do wyboru podejmuje wychowawca
- Możliwość ewentualnego, indywidualnego podejścia do dziecka, indywidualnego toku nauczania, formy pracy wyrównawczej, kompensacyjnej, pracy z dziećmi zdolnymi
- Ofertę i różnorodność zajęć dodatkowych, formy i metody nauczania języków obcych
- Przygotowanie pedagogiczne, kompetencje i doświadczenie nauczycieli
Formę komunikacji placówki z rodzicami:
- strona internetowa, kontakt mailowy, łatwy kontakt telefoniczny, osiągalność dyrekcji i pracowników placówki
-nastawienie na kontakt i współpracę z rodzicami, integrację, imprezy okolicznościowe, zebrania
Bogatą ofertę atrakcji dla dzieci oraz imprez okolicznościowych
OPIEKĘ SPECJALISTYCZNĄ: pomoc logopedyczna, psychologiczna, lekarska i jej dostępność
Prowadzenie obserwacji pedagogicznej przez nauczycieli i kompletowanie dokumentacji, systematyczne spotkania podsumowujące z rodzicami
Pamiętaj- kto pyta nie błądzi.
Masz prawo zapoznać się ze statutem placówki, który określa wszelkie kwestie organizacyjne, prawa i obowiązki dzieci, nauczycieli, rodziców. Zapytaj o ewentualne istnienie programu autorskiego, cele i wizję przedszkola, jego specyfikę.
Mamy nadzieję, że już wiecie, jak wybrać przedszkole! Od Waszego dobrego wyboru zależy szczęście i przyszłość Waszego dziecka. Życzę Wam zatem owocnych poszukiwań i satysfakcjonujących decyzji! Powodzenia!
To jeden z tekstów w ramach naszej Akcji: Edukacja.
Więcej informacji o rekrutacji do przedszkoli i zmianach w edukacji znajdziesz tu.