Ćwiczenia oddechowe wspomagające rozwój mowy dziecka:
Powinniśmy przeprowadzać je systematycznie każdego dnia, gdyż są konieczne do prawidłowego rozwoju aparatu artykulacyjnego, regulują prawidłowy oddech i kształtują nawyk oddychania przez nos. Najlepiej przeprowadzać je na powietrzu lub przy otwartym oknie.
- dmuchanie na lekkie przedmioty z różnym natężeniem
- dmuchanie przez słomkę
- typowe ćwiczenia z porannej gimnastyki: wdech i uniesienie rąk, wydech i opuszczenie itp.
- regulowanie wdechu wypowiadając głoski, wierszyki itp.
Ćwiczenia fonacyjne- głosowe:
- używanie wyrazów dźwiękonaśladowczych, naśladowanie odgłosów
- modulowanie głosu- cicho, głośno
- nauka wyliczanek, rymowanek, wierszyków, piosenek
Ćwiczenia artykulacyjne:
- miny z pokazywaniem zębów
- ćwiczenia języka
- ćwiczenia mięśni twarzy
- rozpoznawanie odgłosów i ich pochodzenia
- poprawne wypowiadanie głosek dźwięcznych i bezdźwięcznych, twardych i miękkich, przednio i tylnojęzykowe
- poprawna artykulacja wyrazów dźwiękonaśladowczych
Ćwiczenia słuchu fonematycznego:
- analiza i synteza: zdania, wyrazu, wypowiedzi
- wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie
- tworzenie rymów
Ćwiczenia w mówieniu ze zrozumieniem:
- pokazywanie dzieciom, jak należy się porozumiewać: patrząc w oczy, mówiąc wyraźnie, pełnymi zdaniami, spokojnym głosem itp.
Ćwiczenia w konstruowaniu poprawnych wypowiedzi:
- wzbogacanie słownictwa
- wypowiadanie się na temat ilustracji, nazywanie zbiorów i przedmiotów
- używanie wyrazów bliskoznacznych, np. zabawa w skojarzenia
- dostrzeganie przeciwieństw
Ćwiczenia akcentowania:
- zaznaczanie najważniejszych słów (akcentowanych) w wypowiedzi np. gestem, klaśnięciem, tupnięciem
- wskazywanie wyrazów poprawnie i błędnie akcentowanych