Koszyk taki nadaje się dla dzieci w każdym wieku (przeważnie robi się go dla najmłodszych). Trzeba jedynie pamiętać, że jeśli jest to koszyk dla 6-miesięczniaka musimy włożyć do niego przedmioty odpowiednie dla dziecka półrocznego.
Inaczej będzie wyglądał koszyk dla roczniaka, a inaczej dla dwulatka. Najbezpieczniej, jeśli będziemy w pobliżu dziecka podczas jego zabawy z przedmiotami z koszyczka.
Pomoce Montessori - po co przygotowujemy dla dziecka taką zabawę?
Na przykład poprzez różne faktury, zapachy, kolory rzeczy znajdujących się w koszyku rozwijamy w dziecku zmysł dotyku i czucia, smaku, a nawet wspieramy jego wolny wybór. Dodajemy dziecku różnych doświadczeń pozwalając mu bawić się przedmiotami, które go otaczają. Dzieci budują wtedy pewność siebie i odkrywają świat poprzez zmysły.
Jak działa koszyk w metodzie Montessori?
Ustawiamy go nie tylko w polu widzenia dziecka, ale też tak, aby mogło samo po niego sięgnąć lub przypełzać do niego. Pozwalamy dziecku bawić się rzeczami z koszyczka (lub nawet samym koszyczkiem) tak, jak ono tego chce. Nie interweniujemy (chyba, że pewna sytuacja wymaga interwencji lub dziecko samo sygnalizuje potrzebę pomocy). Zmieniamy rzeczy w koszyczku co jakiś czas tak, aby był atrakcyjny dla dziecka. Sprawdzamy po każdej zabawie czy rzeczy w koszyczku się nie popsuły podczas zabawy i czy nie należy ich usunąć lub wymienić/naprawić.
Kilka pomysłów na pomoce Montessori, czyli jaki może być nasz treasure basket/koszyk skarbów:
1. Mieszany koszyk. W którym umieszczamy różne przedmioty nie związane ze sobą, ale posiadające inną fakturę lub będące w jakiś sposób atrakcyjne dla dziecka, np.: szczotka do włosów, folia bąbelkowa, gąbka, sznurek itp.
2. Koszyk natury. Umieszczamy w nim to co znajdziemy na spacerze w parku, w ogrodzie, jakieś kamienie, patyki, muszle, kasztany, liście, kwiaty (wszystko zależy od pory roku) + szkło powiększające i zabawa gotowa.
3. Jedzeniowy koszyk. Jest fajnym sposobem nie tylko na wprowadzenie nowych smaków ale też na doświadczanie faktury i zapachu. Może to być koszyk warzywny, owocowy lub składający się z różnych rodzajów orzechów bądź suszonych owoców (dostosowany do wieku dziecka!).
4. Dźwiękowy koszyk. Wypełniony przedmiotami(niekoniecznie tymi muzycznymi)wydającymi jakieś odgłosy np klucze, grzechotki, słoik z koralami, rolka po papierze toaletowym owinięta taśmą i szczelnie zamknięta a w środku niej, np. groch. Możemy też dorzucić dwie pokrywki :-). Kolejna opcja to butelki dźwiękowe które możemy włożyć do takiego koszyczka.
5. Kolorowy koszyk. Koszyk w którym mamy przedmioty tylko jednego koloru np wszystko żółte albo czerwone. Co jakiś czas wymieniamy rzeczy w koszyczku tak aby wszystkie kolory zostały w nim umieszczone.
6. Koszyk literkowy. W danym koszyku znajduje się literka np Aa i kilka rzeczy na tę literę. Następnym razem Bb i znów kila rzeczy na literę b itd
7. Metalowy koszyk. W którym znajdą się różne metalowe przedmioty codziennego użytku. (możemy dołączyć magnes do zabawy)
8. Materiałowy koszyk. Gdzie dodajemy różne materiały tak, aby stworzyć różnorodność faktur.
9. Muzyczny koszyk. Cymbałki, marakasy, dźwonki, flet, bębenek, trójkąt cokolwiek macie.
10. Koszyk kształtów. Znajdziemy w nim rzeczy danego kształtu np kwadratowe lub tylko okrągłe lub mix kształtów:)
11. Koszyk z przedmiotami do przeglądania się. Umieszczamy lustro, płytę cd, okulary przeciwsłoneczne, łyżkę i wszelkie rzeczy, w których dziecko może się przeglądnąć.
Tak naprawdę to wcale nie musi być to koszyk równie dobrze może być to pudełko, miska lub jakieś kartonowe opakowanie. Cokolwiek znajdziecie w domu i stwierdzicie, że się nadaje.
Jak Wam się podoba taka zabawa z pomocami Montessori? Próbowaliście czegoś takiego ze swoimi dziećmi?
W komentarzu możecie napisać Wasze pomysły na zawartość koszyka skarbów!