Rodzice dzieciom

Alfabet sensoryczny

Od pierwszych dni dziecko poznaje świat za pomocą zmysłów, głównie za pomocą dotyku, który rozwija się już w życiu prenatalnym. Można śmiało powiedzieć, że jest najważniejszym zmysłem. Dzięki niemu możemy się uczyć, rozwijać, wyrażać emocje, poznawać, dlatego ważne jest, by nie zapominać o nim także później, w wieku przedszkolnym czy szkolnym, ponieważ nauka polisensoryczna jest o wiele skuteczniejsza niż tradycyjny jednozmysłowy model poznawania świata.

 

 

Ucząc się alfabetu, dobrze jest, gdy poza wykorzystywaniem do tego celu podstawowych zmysłów oka i ucha, włączony zostanie zmysł dotyku, dzięki temu tworzą się nowe połączenia w mózgu, które wspomagają proces gromadzenia i utrzymywania informacji w pamięci. Im więcej kanałów bierze udział w poznaniu, tym łatwiej zapamiętać nowe treści.

 

Alfabet sensoryczny: co zabawa rozwija?

 

  • wspomaga rozwój zdolności manualnych;
  • wspomaga koordynacje ręka-oko; 
  • spostrzegawczość;
  • koncentracje uwagi;
  • logiczne myślenie.

 

Alfabet sensoryczny: co jest potrzebne?

 

Można użyć gotowych materiałów dostępnych na rynku, jak drewniane klocki z wytłoczonymi literami czy gotowy alfabet sensoryczny, albo wykonać taki zestaw samemu. Potrzebne będą:

  • klej;
  • papier ścierny;
  • papier falisty;
  • blok techniczny;
  • nożyczki;
  • kamyczki ( kulki z bibuły, plastelina itp.);
  • wydrukowany alfabet.

 

Alfabet sensoryczny: przebieg zabawy

 

Warto używać alfabetu pisanego, ponieważ pismo odręczne jest bardziej naturalne , a takie litery jak : p, b, d, pisane wyglądają podobnie, przez co dzieci mają później trudności z ich rozpoznawaniem, kiedy zaczynają naukę od alfabetu drukowanego.

1.Warto zacząć od poznania literek za pomocą dotyku, wodząc palcem po ich liniach. Później tą samą czynność można wykonać z zamkniętymi oczami, wodząc palcem po karcie  i odgadywać jaka litera się na niej znajduje.

2. Na wydrukowanych literach za pomocą kamyczków, plasteliny itp. można układać lub wyklejać kształt literek.

3. Następnie można losować i nazywać litery.

4. Można także podpisywać przedmioty znajdujące się w domu.

5. Można także uczyć się pisać litery na kartce poprzez odwzorowywanie.

6. Kolejną propozycją jest grupowanie literek na samogłoski i spółgłoski ( co również wspomaga motorykę dziecka ).

 

Zabawa pochodzi z ebooka "15 zabaw rozwojowych dla najmłodszych inspirowanych pedagogiką Marii Montessori" dostępnych za darmo do pobrania dla wszystkich zarejestrowanych Użytkowników portalu Tatento.pl.

 

 

Autor http://www.mamailusia.blogspot.com Mama, psycholog. Od ponad dwóch lat idzie razem przez życie z Lu. Jej zainteresowania są związane z macierzyństwem, rozwojem dzieci oraz dogo- i bajkoterapią. Przyszły trener Trener Kompetencji Psychologiczno-Pedagogicznych - prowadzi warsztaty dla dzieci i rodziców. http://www.gu-guga.pl
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję