Warto wiedzieć

Dlaczego Czerwony Kapturek może doprowadzać dzieci do płaczu?

Dziś mamy możliwość porozmawiać z Martą Król, założycielką Akademii Młodego Kopernika oraz przedszkola Małego Kopernika, autorką edukacyjnych treści dla dzieci. Będziemy rozmawiać na temat wpływu bajek na rozwój i psychikę dziecka oraz jak dobierać odpowiednią literaturę dla naszych ukochanych pociech. Dowiemy się również, dlaczego czytane nam w dzieciństwie bajki nie są dobrym wyborem i jak wpływają na świat postrzegany przez małe dziecko.

Dlaczego wszystkie znane i czytane nam w dzieciństwie bajki nie są dobrym wyborem dla małych dzieci?

Wypowiadając się w imieniu Akademii jak i przedszkola Małego Kopernika, Czerwony Kapturek może doprowadzać dzieci do płaczu dlatego, iż są one za małe i niedojrzałe emocjonalnie do treści bajek pokroju Czerwonego Kapturka. W naszych przedszkolach nie czytamy tego typu bajek. Naszą filozofią jest współpraca z literaturą łagodną i wpadającym w pamięć morałem. Świat realny bywa wystarczający trudny, dlatego nie musimy doświadczać strachu, lęku i skrajnych emocji z bajek czytanych dziecku na dobranoc Oczywiście nie ma nic złego w chęci pokazania dziecku ciągu przyczynowo skutkowego, jednakże wybierajmy literaturę zgodną z etapem emocjonalnym dziecka.  Czerwony Kapturek to bajka dla dzieci, które są w stanie odróżnić fikcję od rzeczywistości.  

Na jakim etapie dziecko jest w stanie odróżnić fikcję od rzeczywistości?

Jest to kwestia indywidualna, jednak dzieje się to około szóstego roku życia.

Na co zwracać uwagę i jak odpowiednio wybierać treści dostosowane do wieku naszego dziecka?

W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się nad pytaniami – na jakim etapie rozwoju jest dziecko? Jak dana treść wzbogaci i wpłynie na życie dziecka? Jakie wywoła emocje oraz nastrój? Jakie niesie za sobą przesłanie? Najważniejszym czynnikiem przy wyborze bajek dla dzieci jest treść. Musimy również odpowiedzieć sobie na pytanie, czy moje dziecko odróżnia rzeczywistości od fikcji i czy jego stan emocjonalny jest przystosowany do przeczytania danej bajki. Przykładem może być „Mały Książę”. Dla moich dzieci książka ta nie była jeszcze odpowiednia w wieku 9 lat. Byliśmy w kinie i w trakcie seansu moi synowie chcieli wyjść. Dzieci na co dzień spotykają się z trudnymi sytuacjami, nawet te najmłodsze uczestniczą czasem w trudnych sytuacjach, które dzieją się we współczesnym świecie lub w obrębie naszej rodziny. Dlatego Mały Kopernik stara się, aby treści w bajkach były miłe, przyjemne i pożyteczne.

Czy bajki odgrywają ważną rolę w życiu dziecka?

Tak, bajki stanowią fundamentalny element w życiu dziecka, przez które dziecko doświadcza i interpretuje świat, który go otacza. Pobudzają one również wyobraźnię i kreatywność. Kluczowe jest, aby treści były dostosowane do wieku i stanu emocjonalnego dziecka. Zwracajmy uwagę na morał bajki, gdyż taki efekt później zbierzemy. Dobrze jest czytać bajki, które poszerzają ciekawość dziecka, pokazują historie, realny świat, który nas otacza i odpowiadają na mądre pytania. Dlatego w książeczkach Akademii Małego Kopernika skupiamy się na realnym świecie, a obrazy i zdarzenia są spójne z rzeczywistością. To są kluczowe kwestie. Jeśli dziecko spotyka się z treściami, w których ktoś przed kimś ciągle ucieka, ponieważ druga postać robi tzw. „psikusy”, to naturalnie wysnuje wniosek, iż rozwiązaniem problemów jest ucieczka.

Który moment rozwoju dziecka jest kluczowy?

Akademia Małego Kopernika skupia się na okresie od narodzin do trzeciego roku życia. Jest to istotny etap w życiu każdego dziecka, w którym doświadcza, poznaje i odkrywa otaczający go świat. Dlatego Akademia Małego Kopernika stworzyła cykl książeczek dostosowanych do wieku dziecka, które są ułożone w harmonogramie – od narodzin do ukończenia trzeciego roku życia.

Jak na co dzień rozbudzać zainteresowania dziecka?

Już od najmłodszych lat należy wzniecać w dzieciach ciekawość. Dzieci od pierwszych dni życia są już gotowe na naukę. Powinniśmy wyzbyć się błędnego myślenia, iż nauka jest skierowana tylko do starszych dzieci. Nie ograniczajmy naszym pociechom eksplorowania wiedzy. Dzieci uczą się w momencie, gdy zaczynają poznawać świat. Radzimy, aby opowiadać dziecku każdą czynność, którą wykonujemy. W ten sposób ta instrukcja otaczającego dziecka świata szybko stanie się także super zabawą. Seria książeczek od 0 do 36 miesięcy to sposób realnego spojrzenia oczami dziecka. Prawdziwy obraz, sytuacje i wyjaśnianie czynności są ujęte w książeczkach już od narodzin. Idąc za słowami geniusza wszechczasów Alberta Einsteina „Nie jestem szczególnie utalentowany. Moją pasją jest po prostu ciekawość” – można rzec, że jeśli chcemy, aby nasze dzieci pasjonowały się życiem, już od najmłodszych lat rozbudzajmy w nich ciekawość świata, nie bagatelizując każdego z zadawanych przez dziecko pytań. Każde ze stawianych pytań naszych pociech jest niebywale istotne, zwłaszcza w pierwszych 3 latach życia.

Autor
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję