Zanim zaczniemy matematyczne zabawy, zachęcam do przygotowania z dzieckiem liczmanów. Świetnie sprawdzają się te wykonane ze szpatułek (dostępnych w każdej aptece). Najpierw pomalowaliśmy szpatułki na pomarańczowo, a potem przykleiliśmy gotowe kształty pająków. Oczywiście można przykleić to, co macie w domu, np. fasolę lub guziki. My przygotowaliśmy dwa zestawy po dziesięć szpatułek, do których przykleiliśmy kolejno jeden, dwa, trzy,…, dziesięć pająków. W międzyczasie, bawiąc się w pająki, z białej nitki „upletliśmy” sieć, a także przygotowaliśmy kartoniki z liczbami. Wyposażeni w tak atrakcyjne gadżety, przystąpiliśmy do zabawy!
Domowe sposoby na naukę matematyki przez zabawę
Ile pająków plotło tę sieć?
- Wersja I :dorosły układa w prawym górnym rogu kartki z pajęczyną wybraną liczbę, np. 5, 12, 22. Dziecko odszukuje szpatułkę/szpatułki z odpowiednią ilością pająków i układa ją na sieci.
- Wersja II: dorosły kładzie na sieci wybrane szpatułki, a dziecko układa w rogu kartonik z właściwą liczbą
Wskazówka: warto zamienić się rolami!
Pająki do pająków
- Kładziemy na stole oba zestawy szpatułek. Przygotowujemy kartoniki z liczbami od 2 do 10.
- Dziecko losuje jeden kartonik, np. 7. Zadaniem uczestników gry jest pogrupowanie szpatułek tak, aby ich suma (w każdej grupie) była równa wylosowanej liczbie. Wiadomo, że im wyższa wylosowana liczba, tym więcej możliwości tworzenia grup (przykładowo: gdy dziecko wylosuje liczbę 2, może utworzyć zaledwie jedną grupę szpatułek: 1+1; więcej natomiast ma możliwości przy liczbie 7)
Szczęśliwa 10!
- Każdy z graczy układa przed sobą swój zestaw szpatułek.
- Przygotowujemy na kartonikach liczby od 1 do 10 i układamy je w przypadkowej kolejności jedna na drugiej.
- Grę rozpoczyna najmłodszy z graczy, odkrywa pierwszą liczbę.
- Punkt zdobywa osoba, która pierwsza podniesie szpatułkę z taką liczbą pająków,by suma wylosowanej liczby i liczby pająków wynosiła 10.