Małe dziecko

Dojrzałość szkolna (gotowość szkolna) - co to takiego?

Gotowość szkolna sprawdzana jest przez wykonanie specjalnych tekstów stanowiących o dojrzałości szkolnej. Przeprowadzane są w przedszkolu w drugim semestrze Roku Przedszkolnego.

 

Czym jest dojrzałość szkolna i jak ją rozpoznać?

 

Gotowość/dojrzałość szkolna to po prostu gotowość dziecka do podjęcia nauki w szkole. Wbrew pierwszym skojarzeniom nie przejawia się  wyłącznie tym, że dziecko umie liczyć, zaczyna czytać, a może nawet pisać. Dziecko gotowe do bycia „pierwszakiem” jest przygotowane do spełniania obowiązków szkolnych. Aby można było powiedzieć, że dziecko jest gotowe do rozpoczęcia nauki w szkole należy rozpatrywać jego rozwój w trzech kwestiach:

  1. gotowości fizycznej
  2. gotowości emocjonalno- społecznej
  3. gotowości umysłowej

 

GOTOWOŚĆ UMYSŁOWA

 

  • zainteresowanie uczeniem się, pisaniem, czytaniem, liczeniem, otaczającym światem (liczenie i działania w zakresie 10- dodawanie i odejmowanie na liczmanach; czytanie nie jest warunkiem koniecznym, ale w 5latkach zazwyczaj wprowadza się podstawowe 23 litery i rozpoczyna czytanie prostych wyrazów i krótkich tekstów, na pisanie jednak zdecydowanie za wcześnie, pisanie w liniaturze jest trudne, wymaga precyzji, dobrze skoordynowanych ruchów, prawidłowo rozwiniętej motoryki i określonej lateralizacji, a 5-6 latek ma jeszcze prawo nie być perfekcjonistą w tej dziedzinie)
  • odpowiednie rozmieszczenie elementów na pracy plastycznej, proporcjonalny i zawierający szczegóły rysunek, staranność i dokładność, wypełnianie konturów
  • skoordynowane ruchy, prawidłowe trzymanie narzędzia pracy manualnej: nożyczek, kredek, długopisu- związane jest to z określoną stronnością ciała (lateralizacją), która może rozwijać się do ok. 6 roku życia!
  • odpowiedzi na proste zagadki
  • orientacja w schemacie ciała i w przestrzeni, rozpoznawanie strony lewej i prawej
  • umiejętność koncentracji na wykonywanej czynności, skupienia uwagi przez dłuższy czas
  • umiejętność klasyfikowania przedmiotów według jakiejś cechy, tworzenie zbiorów, dopasowywanie, łączenie w pary,
  • sprawny aparat artykulacyjny, umiejętność budowania wypowiedzi, odpowiadania na pytania, bogaty zasób słów, rozumienie poleceń
  • odpowiednio rozwinięta percepcja słuchowa- rozpoznawanie i rozróżnianie dźwięków
  • doprowadzanie pracy do końca, ciekawość rezultatów swoich działań
  • rozwój percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo-ruchowej, umiejętność dokonywania analizy i syntezy słuchowej (głoskowanie, sylabizowanie, podział zdań na wyrazy, wyodrębnianie zdań, rozpoznawanie głoski w nagłosie itp.)-pomagają w opanowaniu umiejętności czytania i pisania

 

GOTOWOŚĆ SPOŁECZNA

 

  • umiejętność współpracy w zespole, z innymi dziećmi i dorosłymi, przestrzeganie reguł
  • samodzielność, wykształcone zdolności samoobsługowe oraz zdyscyplinowanie, poczucie obowiązku, umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji
  • prawidłowo rozwinięty system wartości, umiejętność rozróżniania dobra i zła
  • dziecko dokonuje autoprezentacji

 

Dziecko niedojrzałe społecznie może być lękliwe, nieśmiałe, wycofane z grupy, bierne, podatne na wpływy innych.

 

GOTOWOŚĆ FIZYCZNA 

 

  • zdrowie, odpowiedni stan fizyczny dziecka, czyli odporność na zmęczenie, siły fizyczne potrzebne do noszenia ciężkiego plecaka, wielogodzinnego pobytu w szkole, wysiłku umysłowego
  • dobrze rozwinięta motoryka, koordynacja wzrokowo- ruchowa
  • sprawność ruchowa ciała, chętne uczestniczenie w zabawach ruchowych, ćwiczeniach gimnastycznych

 

GOTOWOŚĆ EMOCJONALNA

 

  • panowanie nad emocjami
  • przywiązanie do szkoły, klasy, kolegów, nauczyciela, życie „życiem klasy”
  • umiejętność przyjmowania oceny z ust nauczyciela: zarówno negatywnej jak i pozytywnej

 

Dziecko nie wykazujące gotowości emocjonalnej może być płaczliwe, agresywne, konfliktowe, nadwrażliwe. Może czuć się niepewnie w klasie, z trudem znosić ocenę, bać się uwag nauczyciela.

 

Autor Pedagog przedszkolny i wczesnoszkolny. Realizacja dziecięcych marzeń doprowadziła ją do ukończenia pedagogiki specjalnej, ogólnej oraz przedszkolnej i wczesnoszkolnej z elementami terapii pedagogicznej. Uwielbia organizować maluchom czas, rozwijać ich zainteresowania i zdolności, tak by dodały im skrzydeł w dorosłym życiu.
Podoba Ci się ten artykuł? Dołącz do społeczności rodziców i bądź na bieżąco!
Używamy plików cookies (ang.ciasteczka), by ułatwić korzystanie z serwisu tatento.pl i miejscaprzyjaznedzieciom.pl. Jeśli nie życzysz sobie, aby pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku, zmień ustawienia swojej przeglądarki.
akceptuję