Kiedy dziecko jest gotowe, by pójść do przedszkola?
Gotowość przedszkolna to ogólne stwierdzenie, w przeciwieństwie do gotowości szkolnej niemierzalne standaryzowanymi testami psychologicznymi i pedagogicznymi. Istnieje jednak kilka wyznaczników, na podstawie których można określać, na ile dziecko przygotowane jest do nowej przedszkolnej rzeczywistości:
- Umiejętność komunikowania się z otoczeniem – mówienie w sposób zrozumiały
- Zdolność nawiązywania kontaktów społecznych – dzieci, które mają rodzeństwo albo szerokie kontakty z innymi dziećmi np. w rodzinie czy gronie znajomych rodziców z reguły szybciej rozwiną ową zdolność, w przeciwieństwie do maluchów, które są pozbawione takich doświadczeń
- Samodzielność w zakresie czynności samoobsługowych – umiejętność załatwiania potrzeb fizjologicznych, samodzielne jedzenie posiłków, ubieranie się przy niewielkiej pomocy
- Umiejętność skupienia uwagi – od maluchów nie wymaga się dużo, ale dziecko w przedszkolu powinno potrafić skoncentrować swoją uwagę na co najmniej 5-10 minut na jednej czynności
- Radzenie sobie z nieobecnością matki – dziecko zostaje pod opieką innych osób dorosłych, dobrze toleruje oddalenie się matki
Jak przygotować dziecko do pójścia do przedszkola?
Zazwyczaj dzieci osiągają gotowość przedszkolną między 3 a 4 rokiem życia, ale należy pamiętać o tym, że każde dziecko jest inne, rozwija się we właściwym sobie tempie i nabywa określonych doświadczeń życiowych. Jedne maluchy już w wieku dwóch lat są na tyle dojrzałe, żeby pójść do przedszkola, inne nawet po 3 roku życia nie będą wystarczające przygotowane. Oczywiście niezastąpiona jest tu rola rodzica, którego zadaniem jest rozwijanie u dziecka pewnych umiejętności i kompetencji życiowych, niezbędnych do funkcjonowania w grupie. Jednak dla każdego dziecka rozpoczęcie przedszkolnej przygody związane jest z szokiem. Co zatem powinien robić rodzić, by jak najbardziej zminimalizować pojawiający się u dziecka stres? Oto kilka porad:
- Zadbaj o to, by Twoje dziecko było samodzielne – wpłynie to pozytywnie na jego pewność siebie, będzie czuło się niezależne od pomocy innych
- Zapewnij możliwość kontaktu z innymi dziećmi – zabieraj go do rodziny, znajomych na plac zabaw, zachęcaj do podejmowania wysiłku związanego z nawiązywaniem nowych znajomości, koryguj niewłaściwe zachowania w grupie np. niechęć do dzielenia się zabawkami
- Pozwól dziecku oswoić się z nieobecnością rodziców – zostawiaj pod opieką rodziny czy znajomych, daj możliwość nabywania pozytywnych doświadczeń mimo nieobecności mamy czy taty
- Przygotuj się na czas adaptacji – nie oczekuj, że dziecko pokocha przedszkole od pierwszego wejrzenia. Zwykle okres adaptacji dziecka do nowych warunków trwa nie dłużej niż miesiąc
Decyzja o posłaniu dziecka do przedszkola powinna być poprzedzona obserwacją zachowań dziecka w różnych sytuacjach, a tym samym danie możliwości dziecku zdobywania nowych doświadczeń społecznych. Dzięki obserwacji można tak poprowadzić swoje działania wychowawcze, by wykształcić umiejętności niezbędne do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej.